hoofdfoto

hoofdfoto

01 november 2015

Brocant serviesgoed

De laatste weken veel markten en kringloopwinkels bezocht en daarbij leuke serviesvondsten gedaan en misschien hebben jullie het al eerder gemerkt, ik vind het een sport om uit te zoeken waar servies dat gemerkt is vandaan komt en vooral uit welke periode. Tijden kan ik daarnaar zoeken op internet en als ik dan na lang zoeken toch iets weet te traceren en het blijkt ook nog echt heel oud te zijn, dan heb ik een topdag!



Bijvoorbeeld dit suikerpotje en melkkannetje met roosjes. Ik denk dat het van Bavaria is, maar kan het merkteken nog steeds niet bevestigen.


Of deze leuke kommetjes van M.R.L. Boch Belgium la Louvière. Ze zijn niet heel erg oud. Ze komen uit de periode 1985-1988 en zijn destijds speciaal ontworpen voor Douwe Egberts. Vandaar die D.E op de kommetjes.


Dit vind ik ook echt een stel schatjes. Ik val zo op die kleine bloemetjes. Ze zijn van Stadlengsfeld Röhn en komen uit de periode 1950-1959. In de kopjes zelf zitten geen bloemetjes, alleen het gouden randje wordt herhaald.


Of dit nu gebaksbordjes of ontbijtbordjes zijn, ik weet het eigenlijk niet. Voor gebakbordjes zijn ze vrij fors, maar voor ontbijtbordjes vind ik ze klein. In ieder geval, ook hier weer die lieve kleine bloemetjes. Onderop de bordjes staat Bavaria München Elfenbein. Elfenbein betekent ivoor en ik vermoed dat dat op de kleur slaat. 



Dit linker kommetje is ook nieuw. Het is niet gemerkt en ik denk ook niet dat het heel oud is, maar ik vermoed wel van voor de tijd van de vaatwasser want het patroontje is een beetje uitgelopen, waarschijnlijk heeft iemand het kommetje zonder erbij na te denken in de vaatwasser gedaan. Jammer, maar toch is het een lief kommetje. Het kommetje rechts heb ik al een poosje en is niet gemerkt, toch ben ik het patroontje als eens vaker tegengekomen, dus wie weet, misschien kom ik er nog eens achter waar het vandaan komt. 



Hier word ik zo blij van. Zulke mooie kop en schotels. Ik denk dat het hele oudjes zijn, de kleur is crème en het is van heel dun porselein met een geel randje. Wat je ook niet vaak ziet is dat de schoteltjes een beetje vierkant zijn. En gelukkig weer met hele lieve bloemetjes. Eén probleem aan servies met bloemetjes, Willem vindt het afschuwelijk, dus heb ik tegenwoordig een hoekje in de hal gecreëerd waar ik mijn bloemetjesservies neerzet, dit noem ik mijn roze hoekje. Het merkteken wordt wel herkend op internet, maar er is nog niemand geweest die het heeft kunnen toewijzen aan een bepaalde fabrikant. Dus wie weet, misschien kan iemand me helpen.


Gister nog deze leuke kommetjes gevonden. Het aardewerk is een beetje beboterd dus ze zijn niet nieuw, maar heel oud lijken ze me ook niet. Helaas niet gemerkt, maar wel een vondst die bestaat uit vier stuks en dat is toch ook leuk.

Groetjes Agnes

21 oktober 2015

Brocant borduren

Even een paar nieuwe borduurwerkjes, uiteraard wel een beetje brocante. 


Op internet zijn zoveel leuke patronen voor brocante letterlapjes te vinden en het leuke aan deze kleine lapjes is dat je ze makkelijk vast kunt houden, je er prima mee voor de buis kan zitten en het prettige aan borduren in één kleur is dat je het ook bij wat minder goed licht prima kunt zien.



Ik wilde graag eens een open zoom borduren en dat valt best te leren als je bijvoorbeeld op You Tube wat filmpjes opzoekt. Het is even prutsen en misschien nog niet helemaal perfect, maar het begin is er en oefening baart kunst.


Ook lief, een lekker lavendel geurzakje en een mini schilderijtje gemaakt. Even wat zagen en plakken en gelijk een lijstje eromheen. Eenvoudig, maar daarom juist zo leuk en dit zijn van die projectjes die je in één of twee avondjes af heb en daar hou ik van.

Groeten Agnes

09 oktober 2015

Dagje brocante België

Heerlijk, eindelijk weer eens een dag naar België geweest en dit maal met een vriendin die wel eens wilde meemaken hoe dat is, een dagje brocantejacht.

Dus stond ik 's ochtends om half vier bij haar op de stoep, koffie en broodjes mee en rijden maar. Wat een leuke dag, we troffen het enorm, het was prachtig weer en we handen een aantal leuke jaarmarkten uitgezocht, met live muziek, de fanfare in het café en het hele dorp op het marktplein. Leuk hoor.



Mijn vriendin bleek een goede "brocante"neus te hebben en vond deze echte oude Franse kluts, iets waar ik al een tijdje naar uitkeek. Daar ben ik dan ook echt blij mee.


Verder weer leuk serviesgoed gevonden, wat te denken bijvoorbeeld van deze kleine dekschaal van Societe Ceramique Maestricht, het is echt een kleintje en daarom weer zo leuk.


Gelukkig ook weer een paar emaille vondsten.


Een andere leuke vondst is het blauwe blikje met bloemen. Dit blikje stamt uit de periode 1918 - 1952 en is van Stroopfabriek Gebr. Lowette uit Bommershoven en werd gebruikt als navulblik. Het is me nog steeds een raadsel van welk merk het suiker en melkkannetje met dubbele roosjes is. Ik heb het merkteken nog steeds niet kunnen traceren.

Weer leuke vondsten en een superleuke dag.

Groeten Agnes

07 oktober 2015

Brocante wandoplossing

Onlangs vonden we op Marktplaats eindelijk een oplossing voor de wand achter onze bank. Bij De Winkel in Koekange werd dit oude winkelschap aangeboden. Ik moest er even voor rijden en het rek paste amper in de auto, maar het was het weer waard.


Het wandrek komt uit een oude kruidenierswinkel en stamt uit de jaren 50 van de vorige eeuw.
De oude toonbank uit dezelfde kruidenierswinkel is nog in gebruik in Koekange, maar het winkelschap dat jaren in het museumdeel van De Winkel heeft gehangen, hangt nu dus bij ons.


Ik ben er blij mee, want dit is eindelijk een rek met wat meer body en dat kon deze wand wel gebruiken. En natuurlijk, niet te vergeten, weer allemaal heerlijke vakken om te vullen ....


Zoals dit vak, dat nu een hoekje met zilver is geworden. Onze oude servetringen heb ik uit het stof gehaald en weer mooi opgepoetst, de oude servetringen van mijn opa en oma Koel, naast hun eigen foto glimmen weer als nieuw en mijn oude zilveren kinderbestek staat ook hier weer leuk. En grappig, ineens valt overal je oog op mooie zilveren of verzilverde items. Een koffiepotje, een cloche, een suikerlepel ....


En in het zilveren lijstje een oude foto van mij oma de Boer, leuk hé!

Groeten Agnes

02 september 2015

Hortensia, zo brocante!

Mooi hè!


De Hortensia geknipt terwijl die op zijn mooist is qua kleur en bloei en dan in de terrine van Etablissements Debray Guadeloupe met de blauw/groene bloemenranken. 


Dit is zo romantisch en zo brocante.



Helaas weet ik ook, dat als ik de Hortensia ga plukken, de zomer bijna voorbij is ... 

Groeten Agnes