hoofdfoto

hoofdfoto

28 augustus 2015

Nieuw brocant hoekje

Soms krijgt je ineens van allemaal lieve mensen prachtige mooie brocante spulletjes. Spulletjes die soms al heel lang op zolder liggen, maar als mensen mijn blog lezen en zien wat ik met mijn brocante doe, begint het ineens weer te leven en komen de spulletjes van zolder en wat vind ik het dan ontzettend leuk, dat mensen mij hun lang bewaarde familieschatten gunnen.

Zo kreeg ik onlangs van de ouders van een collegaatje deze mooie oude Krups weegschaal. De weegschaal werd vroeger gebruikt door de pake en beppe van mijn collega in de groentenzaak. Pake Marten ging de boer op met de kar en beppe bediende de klanten die aan huis kwamen en woog de groenten op deze mooie weegschaal. Volgens de familie is de weegschaal zeker 80 jaar oud. Ik vermoed misschien nog wel ouder en des te mooier dat de weegschaal zo lang door de familie bewaard is gebleven. Wat ik nou zo leuk vind, is het verhaal erachter, te weten waar het vandaan komt. Ik zie die hardwerkende mensjes zo voor me, het verhaal lijkt op dat van de pake en beppe van mijn moeder en dat vind ik mooi. Oude beelden komen weer tot leven. Dank jullie wel, lieve Tabe en Afke de Vries en natuurlijk mijn collega Aaltje, omdat ze haar ouders attent heeft gemaakt op mijn hobby. De weegschaal heeft bij mij een mooi plekje gekregen.



De weegschaal hangt nu boven de oude DE koffiemolen van mijn opa en oma de Boer. En in datzelfde leuke hoekje hangen nu oude houtjes, maatje 29, die ik onlangs van mijn tante Els heb gekregen.


In datzelfde hoekje staat nu ook de oude Waling Dijkstra tabaksdoos van mijn overgrootvader, pake Harmen, waarin nog een oud puzzeltje zit, waarvan mijn tante Els zich nog heel goed kan herinneren dat ze dat vroeger bij pake en beppe thuis aan tafel zat te maken. Zie je het plaatje ook voor je?



En naast de oude tabaksdoos staat mijn nieuwste vondst. Eindelijk heb ik een leuk vliegenkastje gevonden. Niet te groot, lief, en nog in onbeschadigde staat en onbehandeld. Helemaal blij mee en gevonden bij Saarbrocante in Hattem. Naar Saar gaan blijft een feestje, het is er zo gezellig en ik kom er nooit met lege handen vandaan en de smaak van Saar komt dicht in de buurt van die van mij.


In het vliegenkastje de oude rood gestreepte keukendoeken uit de winkel van mijn opa en oma Koel. Mijn oude zilveren kinderbestekje en een paar leuke kommetjes van Porcelaine Limoges, die ik vorig jaar in Frankrijk op een marktje heb gevonden en een lief bordje met bloemetjes waar ik onlangs tegenaan liep bij Emmaus.



Het bordje is van Le Moulin des Loups Hamage, type Bourgogne, een servieslijn uit de jaren 30 van de vorige eeuw. Ik houd zo van al die lieve bloemetjes.


En zo hebben we weer een leuk hoekje. Een aantal items gekocht, een aantal dingen gekregen et voilá. Wat voor de één soms oude troep is, of spullen waarvan mensen denken: "ik heb het al zo lang, wat moet ik er toch mee", kan voor een een ander weer waardevol zijn. Er zijn zelf mensen die die soort spullen verzamelen, ha, ha en dat noemen ze nu brocante ... Gelukkig ben ik besmet met het virus, het voelt een beetje als schat zoeken en dat vind ik zo leuk!

Groetjes Agnes

Geen opmerkingen: