hoofdfoto

hoofdfoto

21 juni 2014

Het serviesje van beppe....

Ook van het voorgeslacht van moeders kant, kreeg ik onlangs mooie Brocante stukken.

Van mijn tante Els kreeg ik dit prachtige serviesje van mijn overgrootouders, beppe Trijntje en pake Pieter Keuning, ditmaal dus stukken van moeders kant. Mijn moeder Tineke is vernoemd naar beppe Trijntje en heet officieel ook zo. Pake en beppe woonden in Joure, waar pake bij de fabriek van Douwe Egberts werkte. Veel geld zal er vast nooit geweest zijn, maar als ik dan dit serviesje zie, met af en toe een barst en een kapot oortje, vermoed ik dat beppe daar erg zuinig op was, het kwam misschien zelfs alleen met zon- en feestdagen uit de kast?



Ik weet dat mijn moeder en haar zus Geeske vroeger samen op de fiets vanuit Leeuwarden naar Scharsterbrug fietsten. Allebei een koffertje achterop, om bij pake Harmen en beppe Geeske de Boer te gaan logeren. Ik kan het me nog herinneren, pake en beppe woonden in een klein huisje aan de doorgaande weg in Scharsterbrug, onder de rook van de melkfabriek. Na een paar nachtjes slapen, stapten ze opnieuw op de fiets om naar de andere pake en beppe in Joure te fietsen en ook daar een paar nachtjes te logeren. Zo ver fietsen, terwijl het nog maar meisjes waren, dat kunnen we ons nu niet meer voorstellen, terwijl het toen heel normaal was......Nostalgie!

Beppe Trijntje en pake Pieter Keuning

Van mijn tante Els kreeg ik toen ook deze roomkan en suikerpot van beppe Trijntje. Niet van hetzelfde servies, maar ook weer zo leuk omdat het oud is en van mijn familie is geweest. Door mijn liefde voor brocante, voor oude spulletjes die misschien niet altijd kostbaar zijn geweest, maar veel historische waarde hebben, mag ik nu ook over deze schatten waken en ze bewaren voor het nageslacht en daar ben ik trots op. Dank je wel, Els!


Groeten Agnes

Geen opmerkingen: