hoofdfoto

hoofdfoto

02 juni 2014

Brocantemarkt Tongeren

Naar de Brocantemarkt in Tongeren....

Afgelopen weekend met Willem in Maastricht doorgebracht, wat een sfeervolle, gezellige stad. Lekker gegeten, gewandeld, de stad verkend en het was mooi weer, dus genieten op een terrasje.

Als toegift op zondagochtend naar de brocantemarkt in Tongeren. Vanaf Maastricht ben je er binnen een half uur, terwijl het voor ons vanaf Hardegarijp 3,5 uur rijden is. De wekker ging om 05.00 uur (poeh, even wennen...) maar dat betekende wel dat we om 06.00 uur op de markt waren. Eerst even de markt verkend, veel kramen moesten nog beginnen met opbouwen, anderen waren al bijna klaar, maar zo kregen toch een indruk van waar we moesten zijn. 


Na ons verkenningsrondje zijn we in een plaatselijk café gaan ontbijten. Een prima idee, want rond 08.00 - 08.30 kwam de markt pas echt op gang. Ik begreep van de handelaren dat het gister erg rustig was, misschien hadden ze daarom niet zo veel haast met opbouwen en werd er eerst even gezellig bijgekletst.


Eerlijk gezegd, had ik de markt groter verwacht. 350 kraampjes klinkt veel, maar zo in de straatjes van Tongeren viel het me mee. Er is ook een grote hal met kramen, veelal met serviesgoed en glaswerk en in de kelder van de parkeergarage stonden ook stands met brocante en antiek. Persoonlijk vond ik de straatjes het leukst. Mooi weer erbij, lekker buiten, dat geeft toch echt het markt gevoel. Er waren een aantal kraampjes, waar mijn hartje sneller van ging kloppen, met prachtige brocante en helemaal mooi ingericht, maar het leukst vond ik toch het her en der een brocante schat op de kop tikken, lekker oud en verweerd en nog in de oude staat. Ik moet er nog steeds aan wennen, maar volgens de brochure van de markt, hoort afdingen bij de handelsgeest van Tongeren, maar zegt de brochure, wel bieden met respect voor de handelaren. Vaak lukt het om wat van de prijs af te krijgen, soms ook niet en dan is het maar net hoe graag je iets wilt hebben....


Na het ontbijt had Willem het wel gehad, dat gekeutel is even leuk, maar moet niet te lang duren. Het voordeel aan vroeg aankomen is, dat onze auto vlakbij stond, dus ging Willem in de auto zitten lezen. Geen probleem, ik ben alleen verder gegaan en heb overal rustig rondgekeken en leuke dingen op de kop getikt. Een aantal grotere items had ik bewaard om samen nog even naar te kijken, dus was het laatste rondje gezamenlijk, waarna Willem mooi kon helpen dragen. 


De luiken onder het parkeerbord werden goedgekeurd en zijn mee naar huis gegaan. 


Hetzelfde geldt voor deze lessenaar. Hier ben ik echt blij mee, wat een prachtstuk. Dan nog een laatste foto van de rest van de aankopen en als alles thuis een plaats heeft gekregen, volgen de eindresultaten.


Wat mij betreft is de brocantemarkt van Tongeren een aanrader. We zijn tot een uur of 10.00 gebleven en daarna huiswaarts gegaan. Het is een leuke markt, met redelijke prijzen en prima aanbod. Jammer dat Tongeren zo ver rijden is, anders zou ik graag vaker gaan.  

Groetjes Agnes

Geen opmerkingen: